By

Välj hantverkarbil

Innan du kan börja skaffa bilinredning till din servicebil måste du förstås ha en bil. Det du ska tänka på och utgå från är ditt behov av att kunna transportera dina verktyg. Är det stora, tunga verktyg och maskiner, eller är det lättare verktyg som inte väger så mycket eller tar så mycket plats? Det finns många bilmärken och modeller att välja på som hantverkare. Nedan får du namnen på de vanligaste och mest populära bilmärken och deras modeller.

Citroën
  • Berlingo L1H1
  • Berlingo L2H1
  • Nemo
  • Jumper
  • Jumpy L1H1
  • JumpyL2H1
Dacia
  • Dokker
  • Logan
Dodge
  • Dodge RAM
Fiat
  • Strada
  • Fiorino
  • Doblò
  • Doblò Maxi
  • Scudo L1H1
  • Scudo L2H1
  • Scudo L2H2
  • Ducato L1H1
  • Ducato L2H2
  • Ducato L3H2
  • Ducato L4H2
Ford
  • Ranger
  • Transit Courier
  • Connect S – 14
  • Connect L – 14
  • Transit Connect L1 14-
  • Transit Connect L2 14-
  • Transit Custom 2933
  • Transit Custom 3300
  • Transit 2933 – 14
  • Transit 3300 – 14
  • Transit 3750 – 14
  • Transit L2H2 14-
  • Transit L3H2 14-
Hyundai
  • H-1 2008
  • H350
Iveco
  • Daily
Mercedes
  • Vito
  • Sprinter
  • Citan
Nissan
  • NV200
  • NV400
  • Primaster
  • Navara
  • Double Cap
  • Kingcab
Mitsubishi
  • L 200
Opel
  • Vivaro
  • Combo
  • Movano
Peugeot
  • Partner
  • Expert
  • Boxer
  • Bipper
Renault
  • Kangoo
  • Kangoo Maxi
  • Trafic
  • Master
  • Master L3 H2
Skoda
  • Praktik
Toyota
  • Proace
  • Hilux
Volkswagen
  • Caddy
  • Crafter
  • Transporter
  • Amarok

Tips och trender för olika målgrupper

Eftersom alla yrkesgrupper har olika behov av förvaring av arbetsredskap och verktyg är det svårt att ge tips och råd som passar alla. Däremot går det att se vissa trender bland några grupper.

Om det är något som däremot alla ska tänka på så är det att sätta in extra belysning i inredning och skåp. Det underlättar otroligt mycket under årets mörka månader.

  • Rörmokare är ofta i behov av många lådor för sina mindre delar och verktyg som behöver sorteras.
  • Snickare behöver ofta ha väskstöd i sin inredning för alla sina maskinväskor så att de inte åker runt i bilen.
  • Fastighetsskötare som kör mycket vitvaror brukar uppskatta dubbelgolven väldigt mycket (även om andra yrkesgrupper också ser fördelen med det).
  • Entreprenadservice är den första gruppen som fann EasyLoad och vad den kan göra för att underlätta arbetet. Framförallt vatten- och avloppsföretagen som sänker upp och ner tunga pumpar under marknivå kan göra det i ett enda moment. Använder man inte EasyLoad är hydrauliska kranar ett alternativ, men de klarar bara av att lyfta ner/upp till/från marknivå.

Tips på bilinredning

Här är några smarta produkter och lösningar som du kan ha stor användning av.

  • Belysning
  • Gastubshållare
  • Hyllor
  • Hyllstegar
  • Kassetter
  • Kompressorer
  • Kranar (för tunga lyft in och ur bilen)
  • Lastsäkring (lastband m.m.)
  • Lådinsatser & plastbackar
  • Ramper (för att rulla in och ut tunga maskiner m.m. från bilen)
  • Skruvstycke (och skruvstyckehållare)
  • Skåp (för t.ex. kläder och kassetter)
  • Takutrustning (för fäste av stegar m.m.)
  • Verktygshållare (fjäderklämmor, krokar m.m.)
  • Verktygspanel
  • Väskhållare
  • Priser och jämförelser på inredning

    Du kan installera din bil med professionell bilinredning för allt mellan 2000 SEK och 30 000 SEK (exkl. moms). Den absolut enklaste inredningen kan bestå av några hyllor med måtten 300mm (D), 786mm (L) och 890mm (H) som passar över hjulhuset i nästan alla transportbilar men med begränsad lastförmåga på 20 kg per hylla. Om du är ute efter full lastkapacitet går de att få med gummimattor och lastförmåga på 70 kg per hylla, då får du lägga till några hundralappar bara.

    Vill du ha ”det stora paketet” kan du gå loss på en hel insida med arbetsbänk, runt 15-20 lådor, skruvstäd, medtagbar kassettväska och verktygspanel ovanför arbetsbänken. Det är här vi närmar oss priser runt 30 000 SEK (exkl. moms).

    Exempel

    Vi kan som exempel ta den vanligaste hantverkarbilen, en Volkswagen Caddy, och välja en höger och en vänstersida med lite lådor på högersidan (så man kommer åt dom från sidodörren) och lite hyllor, då hamnar vi på 10 000 SEK (exkl. moms). Med montering av en van installatör skulle det i det här fallet gå att installera inredningen på 5 timmar. Räkna på en timkostnad om 835 SEK/timme så hamnar vi på runt 14 000 SEK (exkl. moms) totalt. Leasar du bilen på 3 år blir det en månadskostnad på runt 400 kronor. Det blir inte så mycket, och du sparar väldigt mycket tid på att slippa leta efter verktyg i bilen.

    Montering

    För en erfaren installatör kan en ”liten” inredning ta runt 2,5- 3,5 timmar att montera. En större kan ta upp mot 5 timmar. Som vi nämnde tidigare kan du räkna på en timkostnad på 835 SEK/timme.

    Det enklaste och svåraste med en montering

    Det enklaste (och roligaste!) med en montering är att skruva ihop grejerna på garagegolvet. Det påminner lite om att bygga Lego… men sedan kommer du till den biten där inredningen ska installeras i bilen. Det är här den stora skillnaden mellan en van installatör och en amatör kommer att märkas.

    En installatör vet var det kan borras hål i golv och väggar för att förankra inredningen ordentligt. En amatör måste mäta, lägga sig under för att kolla bromsledningar, reservhjul, bensintank o.s.v.  Och upp igen mäta, och tillbaka under igen(!). Likaså vet ett proffs var alla kabelhärvor går inne i bilen. Detta måste den glada amatören undersöka väldigt noga innan borren sätts i bilen.

    Är du inte direkt road av att montera själv ska du låta ett proffs montera alltihopa och vara ute och jobba de timmarna som installationen pågår. Det är inte jättesvårt att montera men som alltid tar det betydligt längre tid, även för en tekniskt kunnig person, att göra det för första gången jämför med ett vant proffs.

    Tar du in ett proffs vet du att inredningen verkligen sitter fast om något händer också. Även om inredningen som tas fram idag i sig själv är lätt, så väger en fullastad inredning massor i en krock i 50 km/h.

    Säkerhet och tester

    Det går att göra krocktester på olika sätt, men det finns internationella standarder som är högt ställda och uppsatta av det franska institutet INRS. För den privata marknaden finns motsvarande EURO NCAP. Vid testerna lastas en krocksläde full med utrustning och vikter som sedan körs in i en betongvägg i 50 km/h. Det som testas är hur väl inredning och last inte flyger omkring inne i bilen eller åker in i förarhytten. Just nu finns det bara en svensk tillverkare av bilinredning, System Edström, som klarat INRS krocktest.

    Några generella tips för ökad säkerhet

    • Lasta tunga maskiner, verktyg och material lågt i bilen. Dels beter sig bilen bättre på vägen, dels slipper du flygande föremål i bilen vid en eventuell krock om det du lastat är lågt placerat.
    • Använd insatser i lådor och plastbackar i hyllorna så får du ännu bättre ordning men framförallt mindre ljud och skrammel och verktygen slits mindre.
    • Gummimatta i hyllorna håller verktyg och lådor ännu bättre på plats.

    Länkar till biltillverkare

     

    About the Author